Thursday 6 December 2012

Βραβεία για προτάσεις εξοικονόμησης ενέργειας από μαθητές

Σχολεία από την Άρτα, τη Λέσβο και τη Σύρο
συμμετείχαν στον Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό U4Energy

 .
 Βραβεία για προτάσεις εξοικονόμησης ενέργειας από μαθητές



Τρία ελληνικά σχολεία βραβεύθηκαν μαζί με σχολεία από 30 χώρες της Ευρώπης στην τελετή που έριξε την αυλαία του διαγωνισμού U4Energy για  το 2012, τη Δευτέρα 26 Νοεμβρίου στις Βρυξέλλες. Ο διαγωνισμός, που τελεί υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, εισάγει τους μαθητές στην έννοια της έξυπνης ενέργειας και συντονίζεται στη χώρα μας από το Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Πατρών.

Το 1ο ΕΠΑΛ Άρτας με την πρόταση «Εξοικονόμηση ενέργειας μέσα από τη διαχείριση αναλώσιμων πόρων», το Γυμνάσιο Λουτρόπολης Θερμής με την πρόταση «Ζέστανε την τάξη σου με λάδι ελιάς και γράψε στον πίνακα με διοξείδιο του άνθρακα» και το 1ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης με την πρόταση «Αρχίστε τις τσιγκουνιές (στην κατανάλωση ενέργειας)!!!» διακρίθηκαν ανάμεσα σε 45 σχολεία και 52 προτάσεις από όλη την Ελλάδα.

«Εκπαιδευτικά προγράμματα, όπως το U4Energy, αλλάζουν το εκπαιδευτικό σκηνικό, καθώς ξεφεύγουν από τις συνήθεις μεθόδους διδασκαλίας. Οι εκπαιδευτικοί διοργανώνουν εκπαιδευτικές εκδρομές, πειράματα για τη διαχείριση της ενέργειας και επισκέψεις σε τοπικούς φορείς. Φέρνουν την εκπαιδευτική κοινότητα πιο κοντά στην τοπική κοινωνία» αναφέρει ο κ. Δημήτρης Κολιόπουλος, αναπληρωτής Καθηγητής του ΤΕΕΑΠΗ.

Βελτιώνοντας την ενεργειακή απόδοση ενός παραμελημένου κτηρίου
Το παλιό κτήριο στο οποίο στεγάζεται το 1ο ΕΠΑΛ Άρτας, έγινε πηγή έμπνευσης για τους μαθητές και των τριών τάξεων, οι οποίοι με την καθοδήγηση της καθηγήτριας, κυρίας Θεοδοσίας Μπακόλα, κατέθεσαν τις προτάσεις τους για τη βελτίωση της ενεργειακής του απόδοσης, καθώς και την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας, υπό τον γενικό τίτλο  «Εξοικονόμηση ενέργειας μέσα από τη διαχείριση αναλώσιμων πόρων».

Εκμετάλλευση του φυσικού φωτισμού, αντικατάσταση των παραδοσιακών λαμπτήρων με νέους χαμηλής κατανάλωσης, συχνή συντήρηση του λέβητα, εξαέρωση σωμάτων και ρύθμιση του θερμοστάτη στους 19ο C, σβήσιμο των οθονών και των άλλων συσκευών όταν δε θα χρειάζονται για το μάθημα, είναι μόνο μερικές από τις νέες πρακτικές που έχει υιοθετήσει το σχολείο μετά από πρόταση των ίδιων των μαθητών.

Παράλληλα, τα παιδιά κατασκεύασαν μια οικολογική γλάστρα αξιοποιώντας άχρηστα ελαστικά αυτοκινήτων και στη συνέχεια φύτεψαν σε αυτή ένα φυτό ανθεκτικό στις καιρικές συνθήκες της περιοχής. Χρησιμοποιώντας ξύλινες παλέτες, κατασκεύασαν ένα κάδο κομποστοποίησης για την αυλή του σχολείου.

Επικεντρώνοντας στην ανακύκλωση, οι μαθητές διεκδίκησαν να τοποθετηθεί μπλε κάδος στο σχολείο τους, ανέπτυξαν συνεργασία με την εταιρεία ανακύκλωσης μπαταριών, ενώ σύντομα θα κάνουν το ίδιο και για τους λαμπτήρες. «Όταν ξεκινήσαμε την ενημέρωση για την ανακύκλωση δεν ήταν λίγες οι φορές που μαζεύαμε τα ανακυκλώσιμα και τα πηγαίναμε με το αυτοκίνητό μου στον κοντινότερο ειδικό κάδο» αναφέρει η υπεύθυνη καθηγήτρια.

Συγχρόνως, τυπώνοντας ενημερωτικά t-shirts και φτιάχνοντας ενημερωτικό σποτ που προβλήθηκε στο τοπικό κανάλι ART TV, φρόντισαν για την ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας.

Ζεσταίνοντας την τάξη με … χρησιμοποιημένο ελαιόλαδο
Με αφορμή την έννοια της ανακύκλωσης και της διαχείρισης ρύπων, οι μαθητές του Γυμνασίου Θερμής Λέσβου πειραματίστηκαν στην παραγωγή βιοπετρελαίου από οικιακό ελαιόλαδο για την παραγωγή ενέργειας κι εν συνεχεία, στην απομόνωση του διοξειδίου του άνθρακα, που είναι το κυριότερο συστατικό της κιμωλίας. Η πρότασή τους με τίτλο «Ζέστανε την τάξη σου με λάδι ελιάς και γράψε στον πίνακα με διοξείδιο του άνθρακα», στηρίχθηκε σε ένα βιωματικό πείραμα το οποίο στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία.

«Ζούμε σε ένα νησί το οποίο κατακλύζεται από 11 εκατομμύρια ελαιόδενδρα. Οι μαθητές μας ενθουσιάστηκαν όταν μπόρεσαν από χρησιμοποιημένο λάδι που ήταν για πέταμα να φτιάξουν καύσιμη ύλη και μετά κιμωλία, ενώ αντιμετώπισαν τις εκπαιδευτικές επισκέψεις που κάναμε στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και το σταθμό της ΔΕΗ σαν εκδρομή» λέει στο Βήμα ο υπεύθυνος καθηγητής, κ. Γεώργιος Ρούγγος.

Με διάθεση να συμμετέχουν και τη νέα σχολική χρονιά στο διαγωνισμό, οι μαθητές στοχεύουν να ανταποκριθούν σε μια νέα πρόκληση. Ελπίζουν ότι με τη στήριξη κάποιου φορέα θα επιτύχουν την κατασκευή μιας συσκευής που θα παράγει βιοκαύσιμο και μιας θερμαντικής συσκευής χώρου, η οποία θα το χρησιμοποιεί και θα φιλτράρει το διοξείδιο του άνθρακα.

Ας γίνουμε τσιγκούνηδες ως προς την κατανάλωση ενέργειας
Οι μαθητές της έκτης τάξης του Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης Σύρου παρότρυναν δασκάλους, γονείς και τοπική κοινωνία να κάνουν την εξοικονόμηση ενέργειας  τρόπο ζωής. Αφού οι μαθητές ενημερώθηκαν για τα ζητήματα της ενέργειας, οργάνωσαν πλήθος δραστηριοτήτων. «Η μεγαλύτερη ικανοποίηση ήταν όταν οι μαθητές μου μού ζήτησαν να μείνουμε μέσα στο διάλειμμα για να ασχοληθούμε με την προετοιμασία της καμπάνιας» σημειώνει ο δάσκαλος, κ. Νεκτάριος Φαρασόπουλος.

Επισκέφθηκαν το σταθμό της ΔΕΗ, το Αιολικό Πάρκο, το Χώρο Υγειονομικής Ταφής Απορριμάτων και το Εργοστάσιο Αφαλάτωσης του νησιού. Κατόπιν, γνώρισαν μέσω skype τον μηχανολόγο μηχανικό, κ. Αντώνη Πόρποδα, ο οποίος εργάζεται σε μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες κατασκευής αιολικών πάρκων και του έθεσαν τα ερωτήματά τους.

Στη συνέχεια, οργάνωσαν την καμπάνια «Αρχίστε τις τσιγκουνιές (στην κατανάλωση ενέργειας)!!!» με αφίσες, παρουσιάσεις, μικρού μήκους ταινίες με την τεχνική του animation και καμπάνια για τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, ενημερώνοντας τη σχολική κοινότητα, την κοινωνία του νησιού και τους τοπικούς φορείς. Επίσης, στόλισαν χριστουγεννιάτικα την τάξη τους με στολίδια από τενεκεδάκια αναψυκτικών και σακούλες.

Μπορείτε να δείτε τις καλύτερες συμμετοχές από όλη την Ευρώπη εδώ.